Share !


Реставрація пам`ятки архітектури ХV-ХІХ ст. комплексу Святоуспенської Унівської Лаври

с. Унів Перемишлянський району Львівської області.

Державна премія України в галузі архітектури 2006 року.

Проектування - 1993-1995
Реставрація - 1993-2003

Пам’ятка архітектури XV-XX ст. монастир- фортеця в с. Унів Перемишлянського району (ох. №437) відомий як Святоуспенська Унівська Лавра. Це один з найцікавіших архітектурних ансамблів в Україні, розміщений на території 2,4 га за 60 км від Львова. Мальовнича місцевість в оточенні гір Короната і Черниця з цілющим джерелом, багата історія, народні перекази та легенди створюють захоплюючий контекст, в якому вже понад сім століть живе і розвивається визначна пам’ятка архітектури, мистецтва, історії та культури українського народу.

Точна дата заснування монастиря невідома, а найдавніша збережена письмова згадка про нього міститься в королівській грамоті за 1395р., як про давно відомий. Найновіші історичні дослідження вказують на 1300 р. Це був центральний монастир Галицької єпархії, а Святоуспенський відпуст в Уневі - чи не найдавніший у Галичині.

Споруди монастиря та церкви змінювали свій первісний вигляд в результаті численних перебудов. У ХVI ст. відбудовується церква з каменю у готичному стилі з оборонним характером. Навколо церкви чотирикутником зводились муровані стіни, при яких розміщувались дерев`яні келії та наріжні вежі.

Грунтовна перебудова проведена архимандритами Варлаамом/1668-1713рр./ та Атанасієм/1713-1746рр./ Шептицькими. Ансамбль монастиря був “в квадрат обведений новим валом, на ньому навколо паркан під дашком гонтовим, на кожному розі валу - башта з дерева під гонтами. Побудована кам`яна палата - дім опата, муровані келії, при західній монастирській стіні влаштовані відкриті підсіння, над якими у вузькій залі була розташована друкарня.

В 1790 році монастир скасовано і з цього часу він став літньою резиденцією львівських митрополитів. У 1816 році, коли галицький митрополит Михайло Левицький поселився на постійно в Уневі, в монастирі відбулися значні зміни: вали розкопано, рови засипано, побудовано двоповерхову палату для митрополита.

В 1903-1905 рр. в монастирі були проведені реставраційні роботи. В 1919р. митрополит Андрей Шептицький відроджує чернече життя в стінах монастиря, і постає нова обитель - Святоуспенська Унівська Лавра монахів Студійського Уставу. В 1950 р. в монастирі створено інтернат для психічно хворих. У 1960 і 1971 рр. проведені реставраційно-ремонтні роботи, в результаті яких на другому ярусі західної стіни прорізані віконні прорізи, закладена галерея, зроблені зміни в архітектурному декорі фасадів та плануванні. В 1991р. пам’ятка повертається монахам- студитам.

В 1993р. архітектурна майстерня “Симетрія” розпочала проектні роботи по реставрації та пристосуванню Святоуспенської Унівської Лаври до сучасних потреб монастиря. Правила співжиття іноків Студійського Уставу - ”Типікон” взяті за основу рішень по плануванню приміщень монастиря. Треба було віднайти і зберегти ключові сторінки будівельної історії пам’ятки, включити їх до експозиції та щоденного прочитання і вивчення, щоб продовжити повноцінне життя пам’ятки.

В західному корпусі були віднайдені бійниці ключовидної форми, а галерея вивільнена від пізнішого замурування. Об`єми будівель монастиря покриті дахами з чорної керамічної черепиці. Як чорний колір вбирає в себе проміння сонця, притягують вони енергію довколишніх лук і лісів, щоб напоїти спраглих. Чорне і біле – мінімалістичне вирішення кольорів для даної функції і на фоні розкішної природи.

Строгість і простота панує в плануванні, в лаконічних інтер`єрах приміщень, у зовнішньому вигляді монастиря. Та й не потрібно багато слів там, де говорить історія, де йде розмова з Богом.

Restoration of the architectural monument of the XV-XIX century

complex of Univ Holy Assumption monastery - fortress in Ukraine.

Architectural State Prize 2006

Designing - 1993-1995
Restoration - 1993-2003

The ensemble of the Holy Assumption monastery is situated on the picturesque valley between the hills Koranta and Chernytcya near the miraculous source.

Univ monastery- fortress is one of the most interesting architectural ensembles in Ukraine. As historical, cultural and educational relic, it was first mentioned in manuscripts as long as 1395.

The church built from stone was re-established in the XVI century. The stone walls with wooden cells and wooden corner towers were erected around the church. Archimandrites Varlaam Sheptytskyi and Athanasius Sheptytskyi in the first half of XVIII century rebuilt the monastery. In 1816 under the first Halician Metropolitan Mykhailo Levytskyi Univ became a metropolitan residence. The twostories palace was built. Metropolitan Andrew Sheptytskyi passed Univ monastery on to be used as Studite Lauvra in 1919. The original buildings of the monastery and of the church was rebuilt more than once.

Nevertheless ensemble has not lost its power to prompt such design decisions, which would load it with new energy. For this purpose the key pages of the building history of the monument were found and involved for the exposition and daily perusal.

In 1994 restoration works started to reestablish the complex of Univ monastery. The new planning scheme was founded on the `Typikon`- it is collection of the rules for Studite monks. The deep interrelations between architecture and theology are established by light, proportions, details and spatial order of the monastery.

The monastery buildings are covered with a roof made of the black ceramic tiles. As black absorbs the sun`s rays, the roofs draw energy of environmental meadows and woods, that to give it to thirsty. `Black and white` it is the minimalistic colour decision for the given function on the background of the magnificent nature. Serenity and simplicity are the main precepts of the planning, of the laconic interiors and exteriors of the monastery.

Words are not needed, where history speaks of a dialogue with God.